- PII
- S0869544X25020039-1
- DOI
- 10.31857/S0869544X25020039
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 2
- Pages
- 34-49
- Abstract
- The article examines how the images of the Ottoman authorities are presented in the Slavic hagiography of the 16th century (the vitae of the Balkan martyrs): first of all, the sultans, but also individual mayors («eparchs») and viziers. Despite some of the negative features the Ottoman Sultan acts most often as a neutral figure or even as a kind of arbitrator, to whom both a Muslim judge and some Christians turn for advice. It is the «tsar» who can decide what sentence to impose on a Christian martyr. This peculiarity of the image of the Ottoman ruler can be explained by the fact that for the compilers of the vitae he represents the only legitimate «tsar» to whom, despite his belonging to the «Hagarites» and their faith, they must obey as subjects. The contrast is presented in the image of some local rulers and senior officials: they often act as persecutors of Christianity. Moreover, in order to achieve their goal and destroy the future saint, these «eparchs» or «voivodes» resort to deception and flattery, forcing the «tsar» or judge himself to believe in their lies and pass a death sentence on a Christian. The image of a Muslim city or prison guardian given in the hagiography is also quite ambiguous. The guardian can act as a fairly positive character who is imbued with respect for the martyr and tries to alleviate his suffering, as well as organizes meetings of the future saint with other Christians. At the same time, Ottoman guards are characterized by human weaknesses: they can doze off on duty and take bribes.
- Keywords
- Османская империя представители власти славянская агиография XVI в. православные новомученики св. Георгий Новый Софийский св. Иоанн Новый Серрский св. Николай Новый Софийский
- Date of publication
- 15.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 27
References
- 1. Георгиева Ц. Еничарите в българските земи. София: Наука и изкуство, 1988, 329 с.
- 2. Градева Р. О некоторых проблемах формирования османской системы управления (XIV – начало XVI в.) // Османская империя. Государственная власть и социально-политическая структура. М.: Наука, 1990. C. 40–65.
- 3. Градева Р. Софийската катедрална църква, ХV – началото на ХІХ век // Юра Константинова и др. (ред.). Балканите. Модернизация, идентичности, идеи. Сборник в чест на проф. Надя Данова. София, Велико Търново, ИБЦТ–Фабер, 2011. С. 567–587.
- 4. Градева Р. За съдбата на софийската църква «Св. Георги»-Ротонда под османска власт // Ст. Първева и О. Тодорова (съст. и ред.). Из живота на европейските провинции на Османската империя през ХV–XIX век. Сборник изследвания в памет на проф. д.и.н. Елена Грозданова. София: ИК Гутенберг, 2016. С. 592–604.
- 5. Евстафьев Н.В. Взгляд христианских авторов на практику девширме в Османской империи XVI века // Славяноведение. 2024. № 4. С. 16–25.
- 6. Калиганов И.И. Георгий Новый у восточных славян. М.: Индрик, 2000, 799 с.
- 7. Лосева О. Славянское и греческое жития новомученика Иоанна Серрского // Црквене студије. № 9. Ниш, 2012. С. 447–453.
- 8. Макарова И.Ф. Болгарский народ в XV–ХVIII вв. М.: КомКнига, 2005, 192 с.
- 9. Макарова И.Ф. О влиянии конфессионального сознания на этническую историю болгар (XV – начало XIX в.) // Славяноведение. 2008. № 2. С. 41–54.
- 10. Павловић Л. Култови лица код Срба и Македонаца. Смедерево: Нар. музеj, 1965, 357 с.
- 11. Полывянный Д.И. Культурная идентичность, историческое сознание и книжное наследие средневековой Болгарии. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2018a, 512 с.
- 12. Полывянный Д.И. Почитание мощей святых и сакральная география средневековой Болгарии // Европа святых. Социальные, политические и культурные стороны святости в Средние века. М.: Алетейя, 2018b. С. 285–298.
- 13. Стайнова М. Ислам и исламская религиозная пропаганда в Болгарии // Османская империя. Система государственного управления, социальные и этнорелигиозные проблемы. М.: Наука, 1986. С. 83–102.
- 14. Турилов А.А. Житие преподобномученика Антония Супрасльского и славянские жития балканских мучеников XVI в.: К постановке проблемы // Hagiographia Slavica. München – Berlin – Wien: Verlag Otto Sagner, 2013 (= Wiener Slawistischer Almanach. Sonderband. Bd. 82). С. 265–275.
- 15. Турилов А.А., Темелски Хр. Георгий Новый Кратовский // ПЭ. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2009. Т. 11. С. 70.
- 16. Цибранска-Костова М. Святой и общество: конфликты и ценности («Житие святого Николая Нового Софийского» Матвея Грамматика, XVI в.) // Взгляд на славянскую аксикологию. М.: Институт славяноведения РАН, 2019. С. 9–35.
- 17. Цибранска-Костова М. Николай Софийский // ПЭ. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2022. Т. 50. С. 605–606.
- 18. Babinger F. Mehmed the Conqueror and his time / transl. R. Manheim, ed. W.C. Hickman. Princeton: Princeton University Press, 1992, 550 p.
- 19. Biliarsky I., Tsibranska-Kostova M. Historical Memory and Orthodox Faith: Byzance Après Byzance in Sofia Under Ottoman Rule // Вестник ВолГУ. Серия 4, История. Регионоведение. Международные отношения. 2021. Т. 26. No. 6. P. 339–351.
- 20. Faroqhi S. Coping with the State: Political Conflict and Crime in the Ottoman Empire, 1550–1720. Istanbul: Isis Press, 2010, 205 p.
- 21. Gradeva R. The Church in the Life of Sofia Citizens, 15th to 18th century (preliminary notes) // G. Valtchinova (ed.). Religion and Boundaries. Studies from the Balkans, Eastern Europe and Turkey. Istanbul: Isis Press, 2010. P. 47–79.
- 22. Gradeva R. Late Antique church buildings in Ottoman Sofia, fifteenth to beginning of nineteenth centuries // Christian Art under Muslim Rule. ed. by M. Hartmuth with the assistance of A. Dilsiz and A. Wharton. Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije oosten, 2016a. P. 167–193.
- 23. Gradeva R. Sofia’s Rotunda and Its Neighbourhood in Ottoman Times // Osmanische Welten: Quellen und Fallstudien. Festschrift fur Michael Ursinus. Hg von J. Zimmermann, Chr. Herzog und R. Motika. University of Bamberg Press, 2016b. P. 177–208.
- 24. Inalcik H. The Ottoman Empire. The Classical Age 1300–1600. London; New York: Weidenfeld and Nicholson Publ., 1973, 385 p.
- 25. Kaegi W.E., Kazhdan A. Phokas // ODB / ed. by A.P. Kazhdan. New York; Oxford: Oxford University Press, 1991. Vol. 3. P. 1666.
- 26. Necipoğlu G. The Age of Sinan: Architectural Culture in The Ottoman Empire. London: Reaktion Books, 2005, 480 p.
- 27. Tzedopoulos Y. Orthodox Martyrdom and Confessionalization in the Ottoman Empire, Late Fifteenth–Mid-Seventeenth Centuries // Krstić T., Terzioǧlu D. (eds.) Entangled Confessionalizations? Dialogic Perspectives on the Politics of Piety and Community Building in the Ottoman Empire, 15th–18th centuries. Gorgias Press, 2022. P. 335–382.
- 28. Παναγιώτου Ἀ.Δ. Μανουὴλ Κορινθίου Ἀκολουθία Ἰωάννου Νεομάρτυρος τοῦ ἐν Σέρραις // Ἐπετηρὶς Ἑταιρείας Βυζαντινῶν Σπουδῶν. Ἀθήνα, 1987/1989. T. 47. Σ. 423–445.