Connotative Meanings of ‘White’ in the Lower Mythology of the Slavs in the Light of the Etymology of Proto-Slavic *běl
Table of contents
Share
QR
Metrics
Connotative Meanings of ‘White’ in the Lower Mythology of the Slavs in the Light of the Etymology of Proto-Slavic *běl
Annotation
PII
S0869544X25010057-1
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Marina Valentsova 
Occupation: PhD (Philology), Senior Research Fellow
Affiliation: Institute of Slavic Studies Russian Academy of Sciences
Edition
Pages
59-71
Abstract
The description and nomination of mythological characters as white has already attracted the attention of researchers. This article focuses on the cademia of contextual, functional and connotative synonyms of the definition «white» in demonological beliefs and narratives. The material of Slavic demononymy has shown that «white» is the main colour denotation of mythological characters. In different contexts the definitions «shining», «sparkling», «glittery», «gleaming», «transparent», etc. are synonymous with white; these – as a result of various semantic processes – attract a number of other definitions, etymologically far from the designation of white colour, but functionally or symbolically replacing it, for example, «red» or «mottled». An attempt is made to show that the cultural and cademia meanings of mythological vocabulary reflect quite fully the reconstructed ancient etymological meanings of the root *běl-, including the meanings «fire», «ghost» and «fog». The topic of the designation of mythological characters as black was also partly touched upon, but only in the context of opposition with white. The situations of the opposition «white – black» in the nominations and descriptions of mythological characters is due mainly to the axiological perception of demons, where white and fair colours mark positive or neutral characters, and black marks negative ones.
Keywords
славянская этнолингвистика народная демонология «белый» этимология семантическая реконструкция
Received
20.04.2025
Number of purchasers
0
Views
18
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Cite   Download pdf Download JATS

References

1. Белетич М. Из фольклорно-мифологической лексики (блаза и блазна) // Этимология 2003–2005 / отв. ред. Ж.Ж. Варбот. М.: Наука, 2007. С. 12–22.

2. Белова О.В. Символика цвета в славянских книжных сказаниях о животных // Слово и культура. Памяти Н.И. Толстого. М.: «Индрик», 1998. Т. 2. С. 44–50.

3. Белова О.В. Черный цвет // Славянские древности: Этнолингвистический словарь. М.: Международные отношения, 2012. Том 5 (С–Я). С. 513–518.

4. Блажек В. Irano-Slavica – к хронологии старых иранских заимствований в славянских языках // Труды нститута русского языка им. В.В. Виноградова. 2015. № 4. С. 70–100.

5. Валенцова М.М. Мифологические персонажи – «помощники» и «дарители» // Тезисы докладов Третьей научной конференции «Демонология как семиотическая система». Москва, РГГУ, 15–17 мая 2014. М.: РГГУ, 2014. С. 26–29.

6. Варбот Ж.Ж. Исследования по русской и славянской этимологии. СПб: Нестор-История, 2011. 645 с.

7. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание / отв. ред. и составитель М.А. Кронгауз. М.: Русские словари, 1996. С. 231–290.

8. Виноградова Л.Н. Светоносные ночные духи в мифологии западных и южных славян // Балканский спектр: от света к цвету (Балканские чтения 11. Тезисы и материалы). М.: Пробел, 2011. С. 40–44.

9. Виноградова Л.Н. Демонологические функции «вредить человеку» и «наказать его за неправильное поведение»: В чем разница? // In Umbra: Демонология как семиотическая система. Альманах. М., 2015. Вып. 4. С. 215–228.

10. Володина Т.В. Лысый и лысина в восточнославянской народной культуре // Живая старина. 2001. № 3. С. 11–12.

11. Георгиева И. Българска народна митология. Изд. второ. София: Наука и изкуство, 1993. 260 с.

12. Гриценко П. Карпатоукраїнська словосполука біла дівка в південнослов’янському контексті // Gwary Dziś. Vol. 12. 2020. S. 13–56.

13. Невская Л.Г. Представление о пестроте в языке и фольклоре // Балто-славянские этноязыковые отношения в историческом и ареальном плане. Тезисы докладов Второй балто-славянской конференции. Москва, 29 ноября – 2 декабря 1983 г. М., 1983. С. 35–38.

14. Невская Л.Г. Пестрое в балто-славянско: семантика и типология // Фольклор и этнографическая действительность. Сб. статей к 75-летию со дня рождения Путилова. СПб.: Наука, 1992. С. 88–100.

15. Плотникова А.А. Амбивалентность оценки в традиционной народной культуре (на материале словаря «Славянские древности») // Славянский альманах 2010. М., 2011. С. 252–260.

16. Плотникова А.А. Карпато-балканские этнолингвистические параллели // Славянское языкознание. XVI Международный съезд славистов. Белград, 20–27 августа 2018 г. Доклады российской делегации. М.: Институт славяноведения РАН, 2018. С. 453–471.

17. Попович Л. Блеск как прототип цвета в языковой картине мира славян (на примере анализа цветообозначений в сербском, русском и украинском фольклоре) // Балканский спектр: от света к цвету (Балканские чтения 11. Тезисы и материалы). М.: Пробел, 2011. С. 29–33.

18. Раденкович Л. Водяной бык в преданиях балканских славян // ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ. К 70-летию Владимира Николаевича Топорова. М.: Индрик, 1998. С. 439–446.

19. Раденковић Љ. Митолошки господари градоносних облака. Словенске паралеле // Зборник Етнографског музеја у Београду 1901–2001. Београд 2001. С. 445–453.

20. Раденкович Л. Белое и черное как признаки мифологических существ (на славянском материале) // Балканские чтения 9. Terra Balkanica. Terra Slavica. К юбилею Татьяны Владимировны Цивьян / отв. ред. Т.М. Николаева. М.: Институт славяноведения РАН, 2007. С. 80–92.

21. Саенко М.Н. Реконструкция этимологического значения праслав. *bělъ // Международная конференция «Северное Причерноморье: к истокам славянской культуры». VII Чтения памяти академика О.Н. Трубачева. Сборник статей. Феодосия, 10–15 сентября 2012 г. Киев; М.; Феодосия, 2012. С. 142–145.

22. Санникова О.В. Польская мифологическая лексика в этнолингвистическом и сравнительно-историческом освещении. Дисс. … канд. филол. наук. М.: Институт славяноведения и балканистики АН СССР, 1990. 378 c.

23. Седакова И.А. Балканские мотивы в языке и культуре болгар. Родинный текст / отв. ред. Т.И. Николаева. М.: Индрик, 2007. 432 с.

24. Толстая М.Н. Люди и змеи в центральном Закарпатье (по полевым материалам рубежа XX–XXI вв.) // Антропоцентризм в языке и культуре. М., 2017. С. 107–157.

25. Толстой Н.И. Белый цвет // Славянские древности. Этнолингвистический словарь / под ред. Н.И. Толстого. М.: Международные отношения, 1995. С. 151–154.

26. Черепанова О.А. Мифологическая лексика Русского Севера. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1983.

27. Blagoeva-Neumanová T. Ľudová démonológia na Zamagurí v kontexte a koreláciách s démonologickými predstavami východných, južných a západných slovanov. Rigorózna práca. Bratislava: Univerzita J.A.Komenského v Bratislave, 1976.

28. Brükner А. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza powszechna, 1985.

29. Mencej M. Witches in the shape of lights and fires // Балканский спектр: от света к цвету (Балканские чтения 11. Тезисы и материалы). М.: Пробел, 2011. С. 34–39.

Comments

No posts found

Write a review
Translate